Segling i Karibien – en familjeresa 2017

Brittiska jungfruöarna, 9-dagarssegling februari 2017. Häng med familjen Furster på en skön seglingsresa i BVI (Brittiska Jungfruöarna) - en område i Karibien som levererar drömsegling!

Tisdag 7 februari
Vi anländer med färja till Roadtown på Tortola vid lunchtid. En taxi tar oss till Hodges Bay där vår båt väntar. Sällskapet består av Peter, Catrin och ungdomarna Jacob, Julia, Victor och Matilda. Vi börjar med att luncha i restaurangen i marinan. Maten kommer inte så fort, men smakar bra. Det finns en stor supermarket, Riteways, i Roadtown, så vi tar en taxi dit för att bunkra upp båten. Vi har haft en lång resa hit, och knyter oss ganska snart efter middagen.

Onsdag 8 februari
Vi får en genomgång av båten tillsammans med trevlig personal i marinan. Därefter kastar vi loss och styr kosan mot Cooper Island. Efter cirka en timme är vi framme i Manchioneel Bay, och kan förtöja oss i en boj. Sedan badar vi, länge! Vilken lycka att simma runt i detta ljumma, klara vatten. Vi tar jollen in till land, och där är trevligt med en fin strand, restaurang och en presentbutik. Tyvärr finns dock inga promenadmöjligheter, de stigar som finns är avspärrade med “private”-skyltar. Vi får roa oss på stället helt enkelt, och ägnar eftermiddagen åt snorkling vid Cistern point. Fascinerande att få komma på besök i fiskarnas värld! Vi ser många färgglada fiskar, och kanske också en barracuda! Inga blanka spännen på badkläderna hädanefter…

Torsdag 9 februari
Idag styr vi mot Virgin Gorda för att se klippformationerna vid the Baths. Vi ankrar i Trunk bay, och tar jollen in till Devil’s bay. Härifrån går en häftig promenadstig genom the Baths. Man klättrar, vadar i vatten och är omgiven av storslagna klippformationer där havet skymtas i springorna och solljuset strilar in. Cool upplevelse.
På eftermiddagen kompletteringsshoppar vi i Bucks food market i Virgin Gorda yacht harbour. Denna affär har inte samma stora utbud som Riteways i Roadtown, men t.ex. kött, frukt och grönsaker finns att köpa. Väl tillbaka på båten träffar Matilda en respektingivande firre när hon badar. Den är lång, har fenor på ryggen och verkar inte ett dugg rädd för oss (bild). Matildas röstresurser sätts på prov och visar sig vara bra. Vi ligger lite oskyddat till, och för att slippa sjögång flyttar vi oss till en av bojarna utanför Virgin Gorda Yacht Harbour. Detta visar sig dock inte vara ett lyckat drag. Det är visserligen mer sjölä här, men under natten passerar stora båtar i en strid ström och det blir en skvalpig natt.

Fredag 10 februari
Vi seglar till Anegada, ser en fin havssköldpadda och ankrar nära Setting point. På vägen kommer en rejäl regnskur, men så efter en timme skiner det upp och solen strålar som vanligt igen. Vid förtöjningsdoppet får vi sällskap av två stora rockor, vilket känns intressant och smått obehagligt på samma gång. Vi hoppas att rockorna har fredliga avsikter.
Vi tar en taxi till Loblolly beach och får sitta ute på flaket under färden. Chauffören stannar vid en flamingodamm, och pekar på ett gäng rosa fåglar ganska långt bort. Tydligen är chansen att se dem på nära håll större tidigare på morgonen. Loblolly beach är en lång strand med finkornig vit sand. I vattnet finns flera korallrev och vi snorklar länge. Snygga fiskar!

Lördag 11 februari
Fin segling tillbaka till Virgin Gorda, men nu till marinan i Leverick bay på öns norra del. På vägen får vi sällskap av några delfiner som simmar bredvid båten en stund. Här kan man tanka vatten och ha landström, vilket passar oss perfekt efter ett par dagar vid boj. Detta ser ut att vara en mycket välmående by, med tjusiga villor längs bergssluttningarna. Sjysst utsikt har de också! Här finns en liten, fräsch mataffär. Utbudet är inte så stort, men funkar om man är lite flexibel i sina menyer. På kvällen äter vi på marinans restaurang. Bra utsikt och god mat.

Söndag 12 februari
Idag är vi för första gången osäkra på vart vi ska segla. Vi är först inne på Guana, men inser att det inte är bra som natthamn. Vi bestämmer oss för att hoppa över att gå norr om Tortola och sikta på öarna söder om Tortola igen i stället. Vi seglar fint i sidvind ett tag, men så blir farten för låg och motorn slås på. Vi förtöjer i en boj i Great Harbour, Peter Island för lunch och ett dopp. Viken är vacker i sig, men en flugsvärm, skräp i vattnet och en ankrad, ful pråm gör att vi byter hamn till the Bight på Norman Island. Fantastiskt ställe! Det är visserligen många båtar, men viken är stor och här finns många bojar. Utanför viken ligger Pelican Island och the Indians mycket dekorativt, och vi ser också en by på Tortola. Det finns grottor som man kan snorkla i och kring, trevliga barer och restauranger och stigar som går upp i berget och ger strålande utsikt. Kamerorna får jobba hårt!

Måndag 13 februari
Ikväll är det fullmåne, och då har vi förstått att man ska vara på Jost van Dyke där det hålls ett Full Moon Party. Det är nästan ingen vind idag, så vi går för motor i sundet väster om Tortola med USA om babord och Storbritannien om styrbord. Det är en vacker passage med höga toppar och eleganta hus och trädgårdar på bergssluttningarna. Vi möter två delfiner vid Sopers hole, men de är svåra att fånga på bild! Väl framme på Jost van Dyke lägger vi oss på boj i Great Harbour. Denna ligger nära White Bay, med fin sandstrand, och det är enkelt att ta jollen dit. Till dessa vikar ska man åka om man vill känna hippien i sig och gillar kitsch. Inte riktigt vår grej, så vi skippar partyt och får en mysig kväll ute på båten i stället.

Tisdag 14 februari
Idag fyller Catrin 50 år, och vi har bestämt oss för att återvända till the Bight på Norman Island för att fira detta. På vägen stannar vi för proviantering i Sopers Hole. Detta är en pittoresk vik, med färgglada hus längs bergssluttningarna, en marina och en välsorterad mataffär. Vi bunkrar upp med godsaker och drar vidare till Norman Island. Här snorklar vi och ser en stor havssköldpadda som bökar omkring på botten. Jacob dyker ner och fotograferar den. (Bild 13 och 14). Vi promenerar på stigarna i bergen, och äter en god födelsedags-/Valentines day-middag på restaurangen i land.

Onsdag 15 februari
Så fort vi vaknar åker vi ut till the Indians och lägger till vid en boj. Vi njuter av lugnet, äter en god frukost och snorklar en stund igen. Höjdpunkten denna gång är ett mäktigt stim med blåsvarta fiskar. (Bild 15) Sedan drar vi vidare till Dead Man’s Bay på Peter Island. Här är en fin strand som hör till ett hotell, men det är inga problem för oss att också njuta av den. (Bild 16) Här stöter vi på en dinosaurieliknande leguan som sitter i gräset och ser tuff ut. Efter lunch är det dags att återvända till båtens hemmahamn, Hodges Bay på Tortola. Äventyret är slut för denna gång. Nu blir det en lång resa hem, men det har det varit värt!

Såhär har vi seglat! (Se bild nedan!)